Μάρτυρες μπούλινγκ το 65% των μαθητών

Μάρτυρες μπούλινγκ το 65% των μαθητών



Με το αποκρουστικό πρόσωπο της βίας έχουν έρθει σε επαφή επτά στους δέκα μαθητές δηλώνοντας ότι έχουν παρακολουθήσει την παρενόχληση συμμαθητών ή συμμαθητριών τους. Από την άλλη πλευρά, τρεις στους δέκα μαθητές δηλώνουν ότι οι ίδιοι έχουν ασκήσει βία από σπάνια έως και συχνά.
Τα παραπάνω στοιχεία καταγράφει έρευνα η οποία εκπονήθηκε στο πλαίσιο κοινοτικού προγράμματος για την αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας και του εκφοβισμού και παρουσιάστηκε, χθες, σε σχετικό συνέδριο, στο υπουργείο Παιδείας. Η έκταση που έχουν πάρει τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού στα σχολεία μας, τόνισε σε παρέμβασή του ο υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης, επιτάσσει την άμεση κινητοποίηση όλων και πρώτα και κύρια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας.
Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις σε ερωτηματολόγια τα οποία συμπλήρωσαν ανώνυμα και ηλεκτρονικά 3.682 μαθητές της πρωτοβάθμιας και 31.602 της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μόνο το 28% των μαθητών δηλώνουν ότι δεν έχουν παρακολουθήσει ποτέ περιστατικό βίας εις βάρος συμμαθητών ή συμμαθητριών τους. Αντιθέτως, το 65% των μαθητών δηλώνουν ότι έχουν γίνει μάρτυρες μπούλινγκ, ενώ ένα αξιοσημείωτο ποσοστό (29%) δηλώνουν ότι έχουν ασκήσει βία από σπάνια έως πολύ συχνά. Παρ' όλα αυτά, είναι ελπιδοφόρο το εύρημα ότι η πλειονότητα των μαθητών (70%) δηλώνουν ότι αισθάνονται «ασφάλεια» στο σχολείο και μόλις 5,5% δηλώνουν ότι αισθάνονται «ανασφάλεια».
Δυστυχώς, όσο οξύνεται η οικονομική και κοινωνική κρίση, τόσο μακραίνει και η "μαύρη λίστα" της βίας και του εκφοβισμού, ενώ προστίθενται πλέον και νέες μορφές, όπως αυτή του ηλεκτρονικού μπούλινγκ, τόνισε στην ομιλία του ο Ν. Φίλης, ο οποίος αναφέρθηκε τόσο στον θάνατο του Βαγγέλη Γιακουμάκη όσο και στα δύο νέα «βαριά», όπως τα αποκάλεσε, περιστατικά βίας που σημειώθηκαν στον Κορυδαλλό και στο Ρέθυμνο της Κρήτης.
Από το βήμα του συνεδρίου ο Νίκος Φίλης απηύθυνε γενικό προσκλητήριο κατά της βίας και του εκφοβισμού τονίζοντας ότι η βία δεν πληγώνει μόνο τα παιδιά που την υφίστανται, αλλά όλη τη σχολική κοινωνία. Το φαινόμενο της βίας, είπε ο Ν. Φίλης, δεν περιορίζεται μόνο στο δίπολο θύμα - θύτης, αλλά απλώνεται και πλήττει το σύνολο όλων όσοι ξέρουν, αλλά δεν κάνουν τίποτα για να την εμποδίσουν.
Αναφερόμενος στις αιτίες του φαινομένου, ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι είναι σύνθετο και εμπλέκει μία σειρά παράγοντες, για να καταλήξει ότι ούτε και το σχολείο είναι αθώο. Ας αναρωτηθούμε: Ποιο είναι το κλίμα που ευδοκιμεί στα σχολεία μας; Είναι το εύκρατο κλίμα του 'ευ αγωνίζεσθαι' για την κατάκτηση της γνώσης, σε ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης, ασφάλειας, συνεργασίας, άμιλλας, σεβασμού και πολλών ευκαιριών ή είναι το ξηρό κλίμα του μονόπλευρου προσανατολισμού στον έλεγχο της επίδοσης, που προκαλεί άγχος, πίεση, ανασφάλεια, ανταγωνισμό, αλλά και παραίτηση, αδιαφορία, αποκλεισμό και περιθωριοποίηση; Δεν είναι ιδανικό ένα τέτοιο κλίμα για την ανάπτυξη επιθετικών και βίαιων συμπεριφορών, όταν μάλιστα, έχουμε να κάνουμε και με τη δύσκολη περίοδο της εφηβείας;
Οριοθετώντας την πολιτική που θα ακολουθήσει σε αυτόν τον τομέα, ο Ν. Φίλης τόνισε ότι θα κινηθεί σε δύο επίπεδα. Στο επίπεδο της πρόληψης και στο επίπεδο της θαρραλέας αντιμετώπισης φαινομένων βίας, όπου αυτά εκδηλώνονται. Ο υπουργός Παιδείας επεσήμανε ότι έχει παραχθεί ήδη ένα αξιόλογο έργο, το οποίο θα αξιοποιηθεί άμεσα, αλλά, όπως είπε, "το φαινόμενο της βίας θα μπορέσει να χτυπηθεί αποτελεσματικότερα μόνο αν πετύχουμε να αλλάξουμε το κλίμα στο σχολείο, ώστε μέσα από τη συνολική του λειτουργία και πρόγραμμα να μπολιάζει τα παιδιά με τις αξίες της ανοχής, του σεβασμού, της συνεργασίας, της συλλογικότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας".
Στόχος, είπε ο υπουργός Παιδείας, δεν είναι να μετατρέψουμε τα σχολεία σε δικαστήρια ούτε τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές σε εισαγγελείς που απαγγέλλουν κατηγορίες και επιβάλλουν ποινές. "Η βία δεν αντιμετωπίζεται με αυταρχισμό και ποινολόγια. Σκοπός μας είναι να διαμορφώσουμε ένα τέτοιο πλαίσιο που να προλαμβάνει τα φαινόμενα βίας και όταν δεν το καταφέρνει, να στηρίζει τον μαθητή - θύμα, χωρίς όμως να εξοστρακίζει και να εγκλωβίζει τον μαθητή - θύτη".
Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στον διάλογο που έχει ήδη εξαγγείλει και κάλεσε τους παρευρισκόμενους να πάρουν ενεργά μέρος ώστε να διαμορφώσουμε εκείνο το σχολείο που θα γίνει ανάχωμα στη βία.
Την έρευνα συνυπογράφουν ο Β. Νικολόπουλος, προϊστάμενος της μονάδας που υλοποίησε το έργο, και η Β. Αρτινοπούλου, καθηγήτρια Εγκληματολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και πρόεδρος της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής του έργου.


0 σχόλια :

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Copyright © 2015. NSF - National Security Forum / News
Blogger Templates